Herken je dit? Je bent in gesprek met een persoon die vanmorgen klaarblijkelijk de dag is begonnen met een kommetje kwark. Of zou het yoghurt zijn? Allemachtig, wat leidt dat af, zo’n opgedroogd wit kloddertje midden op de kin van je gesprekspartner. Je gaat nog even verzitten en dwingt jezelf tot concentratie. Focus op het gesprek, prent je jezelf in. Of wijs je hem gewoon op zijn knoeierij? In gedachten overweeg je de opties, want hoe voorkom je dat deze ongemakkelijkheid als een bliksemschicht overslaat naar de ander?

Zo kan het ook gebeuren dat je je eigen spiegelbeeld opvangt en ziet dat je je trui binnenstebuiten draagt. De schrik slaat je om het hart. In sneltreinvaart gaan je gedachten langs de ontmoetingen van de dag. Wie heb je gesproken? Welke indruk heb je gemaakt?

 

Had niet even íemand je kunnen influisteren dat je eruitzag als een typetje uit een sketch?

Je hoopt dat jouw blunder niet is opgemerkt, maar eigenlijk weet je dat dat ijdele hoop is.

Hoe het ook zij, zo’n ‘kleinigheid’ is zwaar ongemakkelijk, van beide kanten bezien. Je mag ervan uitgaan dat het afleidt en dat het de communicatie verstoort. Bij een spelfout in zakelijke en commerciële teksten werkt dat net zo. Iedereen kan een spelfout maken. Blijft deze in de tekst staan, dan zal dat de lezer afleiden. De fout krijgt onevenredig veel aandacht en dat maakt dat jouw verhaal niet zo goed overkomt als jij beoogde toen je het schreef. Ontdek je de fout op zeker moment toch, dan volgt datzelfde schrikmoment: hoe lang deze zichtbaar is geweest en voor wie? Toch? Je hoopt natuurlijk dat men eroverheen gelezen heeft, maar eigenlijk weet je… Inderdaad.

Dus als je stuit op een spelfout in een tekst, wat doe je dan? Wijs je de schrijver erop? Net als in een persoonlijk gesprek zal meespelen hoe goed je elkaar kent, wat de verhoudingen zijn, enzovoort. Natuurlijk zijn zulke overwegingen alleen aan de orde als de tekst overduidelijk is geschreven voor een grote(re) groep lezers. En er is niets meer te verhapstukken als de tekst alle potentiële lezers al lijkt te hebben bereikt. Maar een online tekst is eenvoudig aan te passen, dus in dat geval kun je echt iets voor tekst en schrijver betekenen.

Hoe ongemakkelijk ook, laten we elkaar soms een dienst bewijzen. Juist door dit soort ongemakkelijkheden zo kort mogelijk te laten duren én om elkaar te helpen zonder ruis te communiceren. Dus. Bij deze. Mocht je eens een berichtje van mij ontvangen, ik meen het goed. En uh, alvast bedankt voor jouw attente bericht.


Uitgaande van het principe 'ieder z'n kwaliteiten', neemt Pakt het schrijven graag van je over. Lees eens verder op deze website, misschien kan ik (in de toekomst) iets voor jouw bedrijf betekenen?

lees meer..

Groet!

handtekening_miep.jpg